Okra w sosie pomidorowym

IMG_0700

Odkryłam ją w Grecji, gdzie kucharz nazwał ją ladies’ fingers. Zastanawiałam się wówczas nad możliwą polską nazwą. W sierpniu zjadłam ją w Świątyni Dźwięku na Kaszubach, gdzie nieoceniona Paulina z Turkusowego Domku serwowała nam wspaniałe posiłki (tak, wreszcie mogłam jeść, a nie tylko gotować, czyli robić to, co koty lubią najbardziej 😉 ). Okra, czyli piżmian jadalny, zawiera odżywczy śluz, który uwalnia się już podczas krojenia, a potem gotowania. Okra to siostrzenica malwy. Strąki przypominają trochę z wyglądu zieloną fasolkę szparagową. Okazuje się, że jest bardzo zdrowa: zawiera m.in. błonnik, witaminę C, kwas foliowy, wapń i potas. Podobno doskonale regeneruje stawy.

IMG_0699

Gdy tylko zobaczyłam miskę okry na stoisku z orientalną żywnością, kupiłam całą torbę. Udało mi się odtworzyć prostą grecką potrawę z zielonymi paluszkami damy w roli głównej. A efekt?

PALCE LIZAĆ!

SKŁADNIKI

2-3 garście okry

3 duże, słodkie pomidory (malinowe są najlepsze)

1 mała czerwona cebula

oliwa

2 gałązki świeżego rozmarynu

suszone zioła: trawa cytrynowa, tymianek

sól morska do smaku

sok z cytryny

prażony słonecznik

Pomidory dusimy z odrobiną wrzątku i rozmarynem, aż zamienią się w sos, potem dodajemy pokrojoną w plasterki okrę, dodajemy oliwę wedle upodobania (zwykle daję około 2 łyżek). Doprawiamy trawą cytrynową i tymiankiem oraz dodajemy drobno posiekaną cebulę. Następnie solimy, dodajemy odrobinę soku z cytryny i dusimy wszystko do miękkości (można dodać wrzątku, jeśli to konieczne). Okrę w pomidorach podajemy z ryżem basmati ugotowanym na sypko z odrobina szafranu i kurkumy oraz prażonym słonecznikiem. Jest też świetnym dodatkiem do kasz, ziemniaków lub samodzielnym daniem.

IMG_0696

Skomentuj

