Kasza gryczana

IMG_0871

W pewnych kwestiach jestem tradycjonalistką. Mogłabym zrobić z pasztet z kaszy gryczanej, możliwe są smażone kotlety, a pewnie też muffiny… Tylko po co tak cudować, pytam się, skoro najlepiej kasza smakuje mi zwyczajnie, na sypko? W wersji wegańskiej z duszonymi pieczarkami, w wegetariańskiej (lacto-ovo, zdaje się) z jajkiem sadzonym. Podana z zieleniną i oliwą albo gotowana z czosnkiem i cebulą. Z przecierem lub gęstym sokiem pomidorowym albo tylko z solą i majerankiem. Jestem jedyną z trójki rodzeństwa, która przekonała się w dzieciństwie do kaszy. Myślę, że mam w żyłach krew pradawnych rolników, stąd moje zainteresowanie działką i uprawami, które odezwało się po latach. I stąd też miłość do wszelkich nasion, kasz i ziaren.

JAK PRZYGOTOWAĆ SMACZNĄ KASZĘ GRYCZANĄ?

Może zrobisz sobie prezent i raz wydasz na kaszę nieco więcej? Kasza z certyfikatem eko to nie żadna fanaberia, tylko doskonała inwestycja, która zwraca się natychmiast po ugotowaniu pierwszej porcji. Po prostu lepiej smakuje. Tak smakowała mi w dzieciństwie.

Rozgrzej patelnię i wrzuć filiżankę kaszy, praż ją przez około 2 minuty, potem zalej szklanką gorącej wody. Następnie dodaj łyżeczkę oleju kokosowego, trochę majeranku i zmielonego pieprzu. Gdy zabraknie wody, dolej trochę zimnej i posól do smaku. Kaszę gotujemy około 20 minut. Powinna być sypka, nie rozwodniona. Na sam koniec posyp ją siekaną pietruszką lub/i szczypiorkiem. Kasza gryczana w kuchni 5 Przemian została zakwalifikowana jako ogień czyli smak gorzki. Dla mnie smakuje słodko, ale właściwości ma zdecydowanie rozgrzewające. Jeśli łapie Cię przeziębienie, dodaj do niej czosnku. To doskonały przepis na szybką, lekką i pożywną kolację albo lunch.

Skomentuj

